Vzťah k realite sa vo výtvarnom umení mení pod vplyvom nových technológií a výrobných postupov. Umeleckou odpoveďou na najnovšie výdobytky high-tech kultúry môže byť hľadanie jednoduchosti a redukcia na elementárny základ, znovuobjavenie zabudnutého, práca s históriou, či kombinovanie tradičných techník s novými postupmi a materiálmi. Prezentované autorky a autori sa v najlepšom zmysle slova hlásia k predstave umenia ako kreatívnej hry, ktorej silnou stránkou je, že prostredníctvom iných vizuálnych foriem nazerania na realitu otvára iné spôsoby poznávania sveta a uvažovania o ňom. Slovami francúzskeho teoretika umenia Nicolasa Bourriauda, je dnešné umenie „kutilstvo s použitím hotových produktov”. Umelci surfujú po sieťach už existujúcich znakov, hranica medzi realitou a umením a medzi konzumáciou a produkciou umenia bola dávno zrušená.
Samuel Henne v sérii fotografií Something Specific About Everything (2010) zachytáva pestrofarebné kompozície drobných vecí, ktoré aranžuje do bizarných skulptúr. Fotografiu nepoužíva v jej tradičnom zmysle na objektívne zachytávanie autentickej skutočnosti, ale za jej pomoci inscenuje predmetný svet, v ktorom sa štipec na prádlo, kozmetický tampón či umelohmotný pohár ocitajú v nepravdepodobných súvislostiach. Henne prekračuje hranice medzi fotografiou a sochou, tradičným zátiším a inštaláciou a skúma možnosti farebnej a priestorovej kompozície fotografického obrazu.
Každodenným predmetom sa venuje aj Alice Nikitinová vo svojej maľbe. V dobe internetového smogu a masovej produkcie "kadečoho" je jej svieži prístup založený na snahe očistiť predmety v ich jednoduchosti a prekvapiť diváka tým, že ho konfrontuje s ich nahou banalitou. Dobre známe sa mení na nečakané. Nikitinovej je blízka tvorba konštruktivistov ako Kazimíra Maleviča či skupiny De Stijl, avšak na rozdiel od utopických predstáv o nastolení nového bezpredmetného sveta v abstraktnej maľbe nepopiera realitu, ktorá pre ňu ostáva dôležitým referenčným bodom.
Ádám Kokesch sa pohybuje na pomedzí maľby a súčasnej sochy, jeho priestorové objekty sa vyznačujú dokonalou maliarskou úpravou povrchu, používa tradičnú techniku podmaľby na skle (tzv. Hinterglasmalerei), pracuje s materiálmi ako plexisklo, drevo, kov a plasty. V tvorbe sa zaujíma o vzťah funkcie a formy, o to, ako je predmetom priraďovaná funkcia a ako sú ich tvary zakorené v našej vizuálnej skúsenosti. Kokesch rád používa odpadové materiály či obalové hmoty a v postupoch pripomínajúcich laboratórne experimenty ich mení a „skúma vizuálne štruktúry vytvárania významov“ (A. Fenyvesi). Vznikajú hybridné objekty, v ktorých Kokesch remeselnou ručnou prácou simuluje neosobný povrch strojovej výroby. Príbuznosť s industriálnym dizajnom a záľuba v abstraktných geometrických tvaroch odkazujú k tradícii Bauhausu a jednej z jeho naznámejších postáv, Lászlóa Moholy-Nagya.
Nina Rike Springer sa v tvorbe venuje prevažne fotografii a animovanému videu. V sérii Human Processors (2011) zasadzuje ľudskú figúru do abstraktnej geometrickej kompozície a zbavuje ju jej jedinečnej identity. Podobne ako Samuel Henne aj ona využíva fotografiu na inscenovanie vlastnej reality, pri komponovaní fotografického obrazu pracuje s banálnymi rekvizitami ako napríklad kúpacia čiapka, výsledný záber potom upravuje v grafických programoch, čím vytvára akési digitálne „koláže“. Jej performatívne fotografie, v ktorých transformuje ľudské telo do nehybného zátišia, je možné vnímať aj v tradícii figurálneho konštruktivizmu Oskara Schlemmera.
Gabriela Kisová
kurátorka výstavy a autorka textu
Výstava je realizovaná v spolupráci s Goethe Institut Bratislava a Banská St a nica Contemporary
Autorky a autori:
Samuel Henne (*1982 Göttingen, DE), študoval výtvarné umenie a komunikačný dizajn na HBK Braunschweig. V roku 2010 získal ocenenie v súťaži "Gute Aussichten - junge deutsche Fotografie", v roku 2011 získal cenu Kunstvereinu Hannover a ocenenie Plat(t)form Fotomuseum Winterthur. Výstavy: Deichtorhallen Hamburg, VHS Photogalerie Stuttgart, Goethe Institut Washington DC, Freies Museum Berlin, Kunstverein Hannover, Galerie Karin Sachs München. Žije a pracuje v Hannoveri.
Ádám Kokesch (*1973 Budapest, HU), absolvent Akadémie výtvarných umení v Budapešti (ateliér Dóra Maurer), v roku 2006 získal ocenenie Strabag Art Award, v roku 2007 cenu Štúdia mladých umelcov (FKSE). Na výstave predstaví práce, ktoré vznikli počas jeho rezidencie v centre Banská St a nica Contemporary v lete 2012.
Výstavy: Ludwig Museum Budapest, S.M.A.K. Gent, Trafó Budapest, Plan B Berlin, Künstlerhaus Dortmund, Kisterem Gallery Budapest. Žije a pracuje v Budapešti.
Alice Nikitinová (*1979 Žatec, CZ), absolventka AVU Praha (ateliér maľby prof. J. Sopka), finalistka Ceny Jindřicha Chalupeckého a Strabag Art Award 2010, rezidentka na Rijksakademie van beeldende kunsten Amsterdam (2008-2009). Výstavy: Strabag Kunstforum Wien, Galerie Juliette Jongma Amsterdam, Prague Biennale 4., Galerie Rudolfinum Praha, Czech Center New York, Rijksakademie van beeldende kunsten Amsterdam. Žije a pracuje v Prahe.
Nina Rike Springer (*1976 Klagenfurt, AT), absolventka Universität für angewandte Kunst Wien (ateliér Gabriele Rothemann), od roku 2012 tam pôsobí ako lektorka. V rokoch 2004-2005 absolvovala študijný pobyt na Bauhaus Universität Weimar, v roku 2011 získala ocenenie Bank Austria Kunstpreis. Výstavy: das weisse haus Wien, MMKK Klagenfurt, Museum der Moderne Salzburg, Triennale Linz, Kunsthalle Wien, Fotohof Salzburg. Žije a pracuje vo Viedni.
----
V prípade záujmu o rozhovor s umelcami nás neváhajte kontaktovať na adrese office@krokusgaleria.sk
Ceny diel Vám poskytneme mailom, telefonicky alebo osobne v galérii.
Návštevu galérie mimo otváracích hodín si môžete dohodnúť telefonicky.