Ide o prezentáciu spôsobu, akým umelec využíva čas a priestor mimo svoj domovský ateliér, krajinu, zázemie počas rezidencie v zahraničí. Rezidenčné formáty, dnes tak populárne a frekventované, pracujú s prestupovaním hraníc, prekračovaním zvyklostí. Vytvárajú vždy špecifickú atmosféru, podmienky a ponúkajú umelcovi to najvzácnejšie – čas na tvorbu. Je na umelcovi samotnom ako s časom a priestorom naloží. Prevažujú práce na papieri, ktoré majú často denníkový, repetitívny charakter, pracujúci s dennou rutinou, striedaním dní, plynutím. Reagujú na miesto a snažia sa postihnúť danú špecifickosť.
Projekt „Running wather 2014“ Miry Gáberovej pracuje s autorkinou dennou rutinou – ranným behom mestom. Švajčiarsky Bern, v ktorom je po prvý krát, spoznáva počas 30 dní, s teniskami na nohách a so zvýšenou hladinou endorfínov v krvi. Svoje okamžité pocity a emócie zaznamenáva v písanom denníku, kresbách, videách, koláži.
V kontraste s Gáberovej pobytom vonku je práca Petra Barényiho. Na rozdiel od Gáberovej trávi čas v rezidenčnom byte, medzi stenami, ktoré postupne zapĺňa útržkami, kresbou, textom. Tento introvertný princíp, ktorý pracuje smerom do seba na výstave prezentuje inštaláciou „For an empty and unknown studio“.
Martin Kochan, ktorý v Berne nafotil množstvo fotografií, pomaľoval stovky papierových vreckoviek, rozstrihal darované komixy, zapojil do svojich akcií kolegov, švajčiarskych umelcov sa prezentuje klasickou inštaláciou. Dve kompozície odkazujúce sa na vizualitu sídliska (vreckovka ako symbol periférie a alergikov, s maľbou blízkou pointilizmu či zatepľovacie „graffity") dopĺňajú muzeálne adjustované absurdné koláže.
Veronika Šramatyová svoj čas v Berne venovala najmä zbieraniu nových kontaktov, poznatkov a prezentácii. Rozmermi malá maľba z cyklu „Expanding collection“ je portrétnou maľbou inštitúcie, ktorá ju na rezidenciu vyslala. Akýmsi „bočným produktom“ je Šramatyovej projekt The Top Ten, ktorý sama datuje práve do obdobia v Švajčiarsku a ktorý v knižnej podobe odprezentovala pred 3 týždňami.
Práca „Real Fire on a Fake Hotel“ od mladej autorky Kataríny Hruškovej, ktorá vznikla počas jej pobytu v Brooklyn Langer Residency v NYC na záver roka 2014 je zvukovou inštaláciou vzťahujúcou sa k miestu a mestu. Brooklynský byt, jeho zákutie, atmosféra sa v texte autorky koncentruje do konkrétneho miesta – rohu miestnosti.
Hosťom výstavy je švajčiarsky umelec David Zehnder, ktorý len pred týždňom ukončil svoj rezidenčný pobyt na Slovensku v rámci slovensko-švajčiarskej výmeny medzi centrami Banská St a nica Contemporary a PROGR v Berne. 10 minútové video s názvom „Slovenská krajina“ odkazuje na autorovu online obsesiu zbierania, triedenia, komponovania konkrétnych tematických obrazov, zvukov, faktov nájdených na internete do väčších celkov. Prezentované video pracuje s fenoménom krátkych videí, ktoré si ľudia natáčajú ako dôkaz prítomnosti niečoho nadpozemského v ich najbližšom okolí.
Viac o EXPORT rezidenciách v zahraničí, ktoré iniciuje a organizuje kultúrne centrum Banská St a nica Contemporary hľadajte na www.banskastanica.sk/c/export_rezidencie/